SVA9




Film om oregelbundna verb, starka verb

Film om fler starka verb

Film om ytterligare starka verb

Film om verbets temaformer




DELPROV B LÄSA Nationellt prov i svenska
Textexempel från NP i svenska och svenska son andraspråk, Jag vill sticka ut, våga synas.

Exempel på uppgifter till texten

Bedömning av läsuppgiften

DELPROV C SKRIVA nationellt prov i svenska

Exempel på skrivuppgift från NP svenska
Exempel på elevlösningar

Exempel på elevlösningar

Exempel på elevlösningar av skrivuppgiften
Bedömningsmatris skriva
Frågor till sidorna 42-50

1. Vad menas med gryning?
2. Hur var några vakter klädda?
3. Berätta vad som hände när tågvagnarna öppnades?
4. Vad var det för lukt som de kände när de kom ut från tågvagnarna?
5. Vad menas med en kö?
6. Vad hände med människorna i kön när de kom fram?
7. Vad hette arbetslägret?
8. Vilket håll fick Ference gå åt? Varför?
9. Vad var stängslet gjort av? Vad är det?
10. Varifrån kom den hemska lukten?
11. Vad fick Ference för svar när han frågade var hans mamma var?
12. Vad menas med det?
13. Vad hände med Ference hår?
14. Vad fick Ference för kläder på sig?
15. Hur gick Ference i de nya kläderna? Vad betyder det?






Svara på följande frågor till sid 32-41

1. Vad hände en måndagsmorgon, när Ferenc var på väg till skolan?
2. Vem var mannen med geväret?
3. Vad såg Ferenc på gatan?
4. Vad gjorde Kati och Ferenc mamma med sina smycken?
5. Berätta vad som hände i Stadshuset!
6.Vad hände med den människan som inte ville ställa sig i ett rakt led?
7. Varför köpte kusken tändstickor  och ljus till Ferenc och hans familj?
8. Vem träffade Ferenc i en lada?
9. Hur mådde Pista och varför?
10. Hur fick människorna mat?
11. Vilket arbete gjorde Ference och Pista?
12. Varför var groparna livsfarliga?
13. Vilken tid på dygnet väcktes Ference och övriga?
14. Vad hände då?
15. Vad hände med en människa som inte kunde ta sig upp i godsvagnen?
16. Hur många människor var det i en vagn?
17. Varför var det en hemsk stank?
18. Vilken människa klarade sig bäst enligt Ference?
19. Vilka tankar hade Ference om judar och tyskar?
20. Hur fick Ference tag i vatten?
21.Vad kändeFernce när han tittade ut genom gluggen i fönstret?


Arbetsuppgifter kring boken "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg

Utvandrarna sid 9-52
Svara på frågorna i din mobergbok.
1) Vad är det som är så speciellt med "Nilsanäsan"?
2) Hur fick Karl-Oskar sitt namn?
3) Hur många syskon har Karl-Oskar?
4) Varför flyttar han hemifrån?
5) Varför flyttar han tillbaka till Korpamoen?
6) Hur träffar Karl-Oskar Kristina?
7) Hur gammal är Kristina när de träffas?
8) Vad tycker Karl-Oskars föräldrar om Kristina?

9) Varför kan man kalla Karl-Oskar " Kung i stenriket"?
10) På vilka sätt försämras villkoren för Karl-Oskar och Kristina de första åren på Korpamoen?
11) Berätta vad du vet om Arvid.


Boken sidan 53-79


1) Hur reagerade Kristina när Karl-Oskar hädade Gud för att det inte regnade?
2) Vems fel ansåg Kristina det var när åskan slog ner och förstörde ängahuset?
3) Vad försigick hos Danjel Andreasson i Kärrgärde?
1) Aron slår Robert och han får en hemsk värk i örat. Varför slår Aron honom?
2) Hur tolkar Robert suset i örat?
3) Vad syftar kapitlets titel " Med måttlig husaga" på?
4) Hur framhävs ironin med titeln?
5) Vad har bröderna Robert och Karl-Oskar gemensamt?
6) Grindar på Amerikavägen är en symbol. För vad?


Boken sidan 80-116
1. Vad skulle korngröten användas till?
2. Vad är det som händer Anna?
3. Var hittar man henne?
4. Varför vågade hon inte gå in igen?
5. Hur visade sig Karl-Oskars stora sorg?
6. Vad anklagade Kristina sig själv för?
7. Vilka skäl hade Karl-Oskar för att utvandra?
8. Varför ändrade sig Kristina när det gällde utvandringen?
9. Vad får vi veta om Karl-Oskars och Kristinas egenskaper i det här avsnittet? Belys med exempel!
10. Veteåkern och  korngrynsfatet är symboler för något? Vad? 
11. Vilket ord använder Vilhelm Moberg för dop

Boken sidan 117-1241. Vad är Amerikakistan för något?
2. Vad har kistan "tjänstgjort" som innan den används som Amerikakista?
3. Skriv ner fyra saker som Robert sa om Nord-Amerika? sid 108-109.
5. Varför ville Danjel från Kärragärde utvandra till Amerika?
6. Berätta om Arvid och snusdosan, Annas skor och Kristinas graviditet.


Boken sidan 125-161
1) Hur många är de som utvandrar? Vilka är de?
2) Redogör varför de olika personerna väljer att lämna Sverige?
3) Om du jämför med människor som väljer att utvandra idag, vad ser du för likheter, skillnader?
4) Vilken liknelse använder sig Vilhelm Moberg av när han beskriver avskedet av Nils och Märta?  LL sid 127? citera gärrna!
5)) Vilka tankar hade Elin, Ulrika i Västergöhls dotter hur hon skulle lära sig engelska?
6)  Hur reagerade resenärerna när de får se skeppet? Vad heter skeppet?
  7)Hur upplevde Kristina livet på Charlotta? Vad liknade hon det vid? Varför? Kan du  koppla    
     båtresan till människors flyktvägar idag?

Läs ut boken och svara på frågorna på stencilen som heter slutdiskussion.












  










18-21

1. Vem var Edna?
2. Vad hade Ednas pappa sett i Polen?
3. Varför sa vännerna i synagogan att Ednas pappa skulle söka läkare?
4. Vad hände 1940?
5. Vad betyder att ransonera mat?
6. Varför förlorade Ference mamma sin gård som hon ägde?
7. Vilket nytt ämne infördes i skolan?
8. Vad fick judar göra i stället för att vara soldater?
9. När var arbetstjänsten?
10. Varför tyckte judarna att den dagen var fel?
11. Vad blev judarna kallade av ungrarna?
12.Varför blev många judar utvisade från Ungern?
13. Vem var Micke?
14. Skriv tre saker om honom!
15. Vad hade Ference ocha hans föräldrar hört om koncentrationsläger?
16.Vad skulle Ference göra på sitt sommarjobb 1943?
17. Hur många judar bodde i Ference stad?
18. Varför tror du att Fernce ångrade vad han gjorde?
19. Vad hände när människor hörde trumman?
20. Varför var Ference så ledsen när han förlorade sin radio?
21. Om du var Ference vad skulle du tycka var värst att förlora?

















































2) Skriv ett brev! Använd minst 250 ord.

På fredag ska du läsa texten" När Ida och Olle från Sverige blev invandrare" och gör frågorna. 
Jag är ledig då och det finns ingen vikarie. Du kan vara kvar och arbeta i skolan eller arbeta hemma. 






1)Läs krönikan Klockren lektion för nykomlingar tre gånger. Lär dig följande ord:

* brottas med = arbetar med:  Ni brottas med att lära er svenska.
* en erfarenhet-er = ju mer du arbetar med något desto mer lär du dig. Jag har lång erfarenhet                                      av att vara lärare.
* unvik-a-er-undvek-undvikit = låta bli, hålla sig borta från; Du ska undvika att svära.
* en snäv tidsram = tiden är mycket viktig
* smärtsamt= gör ont 
* kvitta-r-de-t = spelar ingen roll , det kvittar
* besynnerlig= konstig
* ha bråttom = skynda sig ; Jag har bråttom för bussen kommer om två minuter.
* en handfull människor= fem människor

2) Göra klart frågorna till "Ett öga rött".








OBS! Onsdagen den 11/3-15 är det nationellt prov i svenska.
Du börjar 08.25.
Du ska ha iPad, penna och sudd med dig.
Du får ta med vatten och frukt.
Du har läxa att skriva  ett brev till Tonåring 2050.




Idag onsdag den 25/2 ska jag gå till tandläkaren. Khalid kommer att vara med er en liten 
stund. Jag kommer så snabbt jag kan. Jag vill att ni ska göra följande saker:
1) Repetera vad en novell är.
2) Börja att skriva en novell.  Du kan skriva helt själv, eller välja någon av mina börjor, inledningar som jag har skrivit här.

Börjor, inledningar
* Första gången hon........
* Sven var ensam hemma och hade gått och lagt sig med balkongdörren öppen när........
* Om hon hade vetat vad som väntade innanför dörren hade hon aldrig öppnat den.......
* Jag ringde på hos den nyinflyttade grannen för att sälja en blomma......
* När han var på väg hem från skolan stod plötsligt en stor resväska vid vägkanten......
* Tuggummit Lena köpte i lördags kommer jag aldrig att glömma......
* När pojken var fem år dog hans pappa...........
* Han hade gjort det..........
* Flickans hjärta slog fortare och fortare........
* Varför ska ..............
* En vinterdag när han ville vara med och leka på skolgården tog kamraterna hans ena sko och...........

Skriv minst två A4 sidor. Skriv en kladd. Kladden är läxa till på fredag vecka 9. Lycka till, vi ses om en liten stund.

//Anna-Karin



Läxa till fredag vecka 8



Skriva rent krönikan.

Skriv en recension om boken A6171 eller skriva klart den.



Skriva färdigt krönikan.


Läs texten Timbuktu, en rappande poet och gör uppgifter.

Genretypiska dra för novell är:
* en händelse
* några få personer
* inte mycket miljöbeskrivning
* ofta kort tid
* börja mitt i handlingen
* slutet poäng , överraskning
* vändpunkt
* skriv i tredje person , han, hon
* kort
* förändring mellan början och slut

Kom ihåg inledning
                 mitten
                slut

Att skriva en novell

Vad är en novell del 1

Vad är en novell del 2

Hur inleder man en novell?

Skrivregler


Genretypiska drag för brev
* skriv datum och plats
* börja och sluta med en hälsning





Plocka ut genretypiska drag från krönikan" En muslims dilemma."Skriv i marginalen.
Genretypiska drag är:
1) Rubriken och inledningen ska vara intressant. Läsaren ska vilja läsa.
2) Börjar ofta  med något du varit med om, något vardagligt.
3) Kopplar ofta till en nyhet som många känner till.
4) Du skriver i jag-form.
5) Språket är personligt.
6) Du presenterar en åsikt.
7. Det får gärna vara lite humor. 
8) Du kan ha en dikt med.

Tänk på:
Början
Mitten 
Slut


Hur skriver du en krönika

Mer exempel på krönika


Film om skiljetecken

NP sva muntlig del onsdagen den 11 mars 100 minuter
NP Läsförståelse tisdagen den 17 mars
NP uppsats torsdagen den 19/ mars


https://itunes.apple.com/se/course/skrivarskolan/id962766104

Läxa vecka 49
Lär dig följande ord från sid. 63-75

*Hon anstränger sig för att klara skolan.= försöker väldigt mycket; ansträng-a-er-de-t
* avrätta-r-de-t = döda
* Du måste fylla i en ansökan för att få ett pass.
* Han dröjde kvar en stund i dörren= väntade - dröj-a-er-de-t
* ett sjukvårdsbiträde-n
* en mardröm-mardrömmar
* När jag vaknade var jag klarvaken.
* Flickan fick en bukett med blommor. - en bukett-er
* Godispåsen prasslar. - prassla-r-de-t
* en konformad vas
* Pappa skäller på sin son. skäll-a-er-de-t
* Fatima upptäckte Sofia i dörren.= märkte, upptäck-a-er-te-t
* gasta=gorma= skrika
* Löven virvlar, tankarna virvlar runt i huvudet. virvla-r-de-t-
*Jag ångrar det jag sa. ångra-r-de-t
* stamma-r-de-t-
* en grav-ar
* Vill du avslöja vem du ska gifta dig med? avslöja-r-de-t
* minerad mark
* Kan jag övertala dig att följa med? övertala-r-de-t
* Sofia tappade tråden.= glömde bort vad hon skulle säga
* Sofia måste hinna ifatt henne. hinn-a-er-hann-hunnit
* Han inbillade sig att han var kär i henne. inbilla-r-de-t
* Jag håller andan när jag är under vatten.
* odräglig, outhärdlig tönt= en ouppfostrad person
* impa på brudar
* en förolämpning-ar
* Du får inte sabba det. = låta bli att göra det
* haja= fatta= förstå
* Det dåliga samvetet gnager i mig.









* Lär dig följande ord till sidan  51-63

* Jag kan inte urskilja orden, urskilja-r-de-t; se orden
* Hon pendlar med armen. pendla-r-de-t- ; rör armen fram och tillbaka
* Han har ingen aning om det = vet inget
* Isen sviktar under skridskorna ; svikta-r-de-t = rör sig, gungar
* Jag iakttar henne noga;; iaktta,r, iakttog, iakttagit = titta noga
* Det värker i foten. ; värk-a-er-te-t = gör mycket ont
* Hon gled fram på isen.glid-a-er--gled-glidit
* Fatima huttrar i kylan. huttra-r-de-t
* Han ålar sig fram på isen. åla-r-de-t = rör sig som en ål, som en orm.
* Isen håller inte. håll-a-er-höll-hållit = går sönder, brister
* Sofia tittar på henne med frånvarande blick.= tittar men är någon annanstans.
* ett genomblött hår
* Han pulsar genom snön. pulsa-r-de-t
* Jag hackar tänder när jag fryser. hacka-r-de-t
* De var skärrade när isen brast. = De var mycket rädda.
* Hon är nerkyld =Kroppen är mycket kall.
* Jag hörde inte, kan du upprepa? upprepa-r-de-t = säga en gång till
* Sjukhuset bombarderade pappa Ali med frågor. bombardera-r-de-t = frågorna kom som en kulspruta, många snabba frågor.
* familjens heder
* ett raseri-er- = mycket ilska
* Jag får dåligt samvete när jag inte har läst läxan.= Känner mig orolig, skäms, mår lite dåligt
* Du bryr dig bara om ditt jobb, snyftade Sofia. snyfta-r-de-t = lite ledset
* en vak på isen; en vak-ar = När isen brister är det en vak; hål i isen så att det kommer vatten.













Titta på filmerna nedan om du behöver repetera.
Om du var sjuk vecka 45 , läs sid 37-50 i "Det finns inga skridskor i öknen".
Svara på frågorna till boken "Det finns inga skridskor i öknen". Frågorna finns här nedan.

Film om tidsprepositioner

Sång om prepositioner

Sång om verb

Film om starka verb i-a-u

Film om starka verb i-e-i

Film om starka verb u-ö-u

Film om när du använder preteritum och perfekt

Film om svenskans tempussystem

Kort repetitionsfilm om verb

Film om argumenterande text

Veckans ord vecka 43


ett pålägg - Du kan ha ost som pålägg på din smörgås
ett skafferi-er
en grimas-er
uppmana-r-de-t  Jag uppmanar dig att lära dig mycket om gymnasieskolan.
en blyg pojke
ett ordförråd - kunna många ord på ett språk
Hon är hårt hållen hemma
En väluppfostrad elev
Han är bara väluppfostrad på ytan
Jag tvekar vilken klänning jag ska köpa, den röda eller blå.
tveka-r-de-t-
en nyfikenhet-er
bli hånad
kräv-a-er-de-t Många elever kräver att de ska få hjälp i skolan
en utgåva-or Det finns många utgåvor av böcker.
ett fnitter - småskratta
vika sig dubbel av skratt
ett gapskratt -
vik-a-er-vek-vikit
en innehållsförteckning-ar
ett villkor- Du får gå på bio på ett villkor.
oärlig  att inte tala sanning
en främling-ar     någon som du inte känner

Svara på frågorna i din läslogg:

1) Hur har flickorna det hemma? Hur är det hemma hos Fatima? Hur bor hon? Hur är familjen? Vad gör Fatima när hon kommer från skolan? Hur är det hemma hos Sofia?

2) Fatimas pappa brukar berätta en saga om hur familjen flyttade till Sverige? Varför gör han det? Vad handlar sagan om ?

3) Är det viktigt att lyda sina föräldrar? Varför/ Varför inte? När bör man inte lyda sina föräldrar?

4) Vad säger Fatimas pappa är typiskt svenskt? Vad tycker du är typiskt svenskt? Vad är typiskt för det land du kommer ifrån?

5)Hur hade Fatima lärt sig svenska? (sid 39)

6) Hur beskriver Fatima när hon kom till Sverige? (sid. 46)

7) Vilken årstid är det? Hur vet du det? (Citera)( sid 46)

8) Beskriv hur Fatima åkte skridskor? (sid 47-48)

9) Vem kom på isen? Beskriv honom! (sid.49)

10)Hur reagerade Fatima? (sid.49)

11) Hitta ett annat ord för förstod på sidan 49?

12) Vad hände plötsligt när Fatima åkte skridskor? (sid 51)

13) Hur kände hon? Varför var hon rädd? (sid 51-52)

14) Har du varit rädd någon gång? Berätta!






Läxa vecka 41 fredag

1) Läs i "Det finns inga skridskor i öknen" från sidan 31-38.
2) Plocka ut 10 svåra ord, skriv dem, förklara, översätt och lär dig dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar