SVA7




Här är frågor till sidorna 11-16 i Kyssas typ

1. Vad ser Måns vid bussen och på TV?
2. Hur ser de som kysser varandra på TV ut?
3) Vad tänker Måns på hela söndagen?
4. Hur mår Måns på måndagen?
5. Vem pratar Emma med i skolan när Måns kommer fram till henne?
6. Vad gör Emma?
7. Varför gör hon så, tror du?
8. Vem ser Måns utanför skolan?
9. Vad ser du utanför skolan?
10. Hur mår Måns resten av dagen?
11.Hur känner Måns när han ser på Emma?
12. Vem kommer fram till Måns på rasten?
13. Hur ser hon ut?
14. Vad frågar Nanna Måns?
15. Vad tror Måns att Emma har gjort?
16. Har du retats någon gång? När och varför?
17. Kan du skriva ett annat ord, en synonym, för snacka?
18. Skriv två saker som kan vara sura?
19. Vad betyder att en flicka är sur?
20. Vad gör en person när han eller hon retas?
21. När skäms du?

9-19 så sjukt kär

1) Varför är Måns glad?
2)Varför kan inte Måns gå på bio?
3) Var känner pappa på Måns?
4) Vad säger Måns pappa?
5) Varför kan inte Måns somna?
6) Varför plockar Måns fram sin mobil?
7) Varför kan han inte ringa till Emma?
8) Var hittar han telefonnumret?
9) Vem svarar när Måns ringer?
10) Vad händer när hon svarar?
11) Hur känner Måns sig?
12) Vart ska Måns mamma och pappa gå på kvällen?
13) Varför vill Måns vara ensam hemma?
14) Vem ringer på dörren?
15) Hur går Emma in i köket?
16) Hur ser hon ut?
17) Vad håller hon i handen?
18) Hur glad blir Måns?
19) Varför smittar Måns inte Emma?
20) Hur vet du att Måns mamma och pappa ska gå ut?
21) Skriv nästa kapitel vad du tror ska hända i nästa bok? 



Presentera en bok , En bokrecension

En bokpresentation ska bara berätta det viktigaste om boken, och vad du som läsare tyckte om den. Det är viktigt att det syns tydligt vad som är fakta och vad som är dina egna åsikter. De här uppgifterna ska finnas med i presentationen.

Detta ska vara med:
* Rubrik
* Presens
* Ditt namn i slutet
* Vad boken heter.
* Vad författaren heter. 
* Vad boken handlar om.
* Vad du tyckte om boken, och varför.


   Om du tycker boken är bra kan du använda följande ord:
   Jag tycker att boken / filmen är givande, lärorik, underbar, fantastisk, lärorik, spännande, underhållande, lättläst.......

Om du tycker boken/filmen är mindre bra kan du använda följande ord:
Jag tycker att boken/ filmen är dålig, otäck, sorglig, tråkig, hemsk, rörig, tjatig, usel, svårläst....

Jag tycker boken är underbar, eftersom.........

Du kan också berätta:
* lite mer om huvudpersonerna, och vad du tycker om dem.
* vad du tyckte var roligast, mest spännande eller kanske sorgligast.
* om det finns fler böcker av samma författare.

Exempel på genren bokrecension.

"I morgon när kriget kom"

"I morgon när kriget kom" är skriven av John Marsden. Det är en av de bästa böcker jag någonsin läst.

Boken handlar om Ellie och hennes kompisar som ska leva vildmarksliv några dagar. Under den tid som de är i skogen händer det någonting i staden där de bor. När de kommer tillbaka är staden folktom. En främmande makt har tagit kontrollen över staden. Men Ellie och hennes kompisar bestämmer sig för att göra motstånd.

Det jag gillar bäst med boken är att den är spännande och ibland läskig.. En annan bra sak är att den handlar om sådant som jag och många av mina kompisar som är tonåringar funderar mycket på.

John Marsden har skrivit sex böcker till i samma serie, och alla är lika bra.

LÄS " I morgon när kriget kom"!
Den får * * * * * stjärnor av fem.

Anna-Karin Aspsäter 7A








läsloggen.

1)Vad heter Emmas kompis?
2) Hur kan pojken bjuda Emma?
3) Vilken sjukdom hade Emma förra veckan?
4) Hur visar det sig att killen blir nervös när han tittar på Emma?
5) Varför tittar pojken på Emmas hår? Hur ser Emmas hår ut?
6) Vad gör killen på rasten?
7) Vad ska hända på fredag?
8) Hur ser du att pojken är glad?


Stryk under följande ord i kapitlet.

1) sparat
2)räcker
3) frågar
4) vänder
5) tycker
6) himlar
7)följer
8) vågade


9) svarar

Läxa till fredag vecka 42
1) Läs kapitel 1 "Våga fråga" i "Så sjukt kär" fem gånger högt hemma.
2) Lär dig orden som du har skrivit i din glosbok.
3) Skriv tre meningar där du använder de nya orden.









Frågor till tidningsartiklar.

Skriv svar i skrivboken. Skriv med fullständiga meningar.

Koltrasten som blev Sveriges nationalfågel.
1) Vilken fågel blev Sveriges nationalfågel?
2) Vad betyder nationalfågel ,tror du?
3) Vilka fåglar kom på andra och tredje plats?
4) Gå in på Safari och titta på hur koltrasten, blåmesen och skatan ser ut?
5) Lyssna på hur de låter, om du kan det!
6) Varför tycker människor om koltrasten?
7) Vad heter föreningen som arbetar med fåglar?

Förste dansken i rymden
1) Vem är Andreas Morgensen?
2) Varför är danskar intresserade av Andreas Morgensen?
3) Vad är du intresserad av?
4) Varifrån lyfte en raket förra veckan?
5) Vad kallas en person som åker upp i en rymdraket?
6) Hur många är de som ska åka upp i rymden?
7 Var ska de jobba?
Hur länge ska de stanna i rymden?

Victoria väntar barn.
1) Vem är Victoria?
2) Vad betyder det att hon är kronprinsessa?
3) När ska barnet födas?
4) Hur många barn har Victoria och Daniel?
5) Vad heter barnet och hur gammal är hon?
6) Blir Estelle storasyster eller lillasyster till det nya syskonet?
7) Hur många syskon har du?
8) Hur känner Victoria och Daniel inför att få ett nytt barn?


Ayham kom äntligen fram
1) Varför kommer många människor till Sverige nu?
2) Hur kom Ayham till Sverige?
3)  På vilket sätt åker många över Medelhavet?
4) Skriv tre länder som ligger nära Medelhavet!
5) Hur kom du till Sverige?


















HC Andersen Den fula ankungen







Läxa till torsdag vecka 22
Läs texten Varifrån kommer sagorna och sagofigurer.
Lär dig svaren på frågorna som vi skrev tillsammans.






1) Läs sagan om Alladin och den underbara lampan tre gånger högt.
2) Översätt orden i ordlistan.
3) Lär dig orden. 



1)Läs sagan om Rödluvan tre gånger högt.
2) Översätt orden till ditt språk.
3) Lär dig orden.




Lär dig följande adjektiv.
Hur en människa är, egenskaper
* snäll
* taskig
*elak
* rolig
*humoristisk
* komisk
* hjälpsam
* trevlig
* otrevlig
* artig
* oartig
* duktig
* ambitiös
* lat
* intelligent
* ointelligent
* schysst
* oschysst
* populär
* impopulär
* generös
* snål
* tystlåten
* pratglad









1) Läs sidorna 16-24, fem gånger högt hemma.
2) Översätt orden i ordlistan.
3) Lär dig orden i ordlistan.
4) Svara på frågorna här  nedan 1-11 i läsloggen.


Svara på följande frågor:
Skriv i läsloggen!

Frågor till kapitlet Slut, sidorna 16-24  Skriv med fullständiga meningar.

1) Hur ser Nanna ut när Måns berättar att presenten är till Emma?
2) Vad säger man att någon är som vill dricka?
3) Vad tycker Nanna om halsbandet?
4) Vad tycker Måns är jobbigt med Nanna?
5) Var står Emma?
6) Vad ser hon att Nanna gör?
7)Vad gör Emma när Måns går ut till henne?
8) Vad gör Måns med sin mobil?
9) Vad har Emma gjort?
10) Varför måste Måns gå ut?
11) Titta på bilden på sidan 12. Vad ser du? Skriv ner allt som du ser på bilden.





1) Läsa kapitlet "Slut" sid 10-15 högt 5 gånger. Läs så att du förstår innehållet.
2) Översätt till ditt språk.
3) Lär dig alla orden.

Observera simning på torsdag.

Film om adjektiv del 1

Film om adjektiv del 2

Film om adjektiv att beskriva en person med

1) Svara på frågorna 1-17, nedan till kapitlet Halsbandet.
2) Adjektiv sid.67-68

Svara på följande frågor i läsloggen.

1) Vad heter kapitlets rubrik?
2) Vilka är ihop?
3) Vad har Emma berättat för Måns?
4) Är Måns glad för det?
5) Hur känner Måns när han träffar Emma?
6) Varför vill inte Måns vara med Emma idag?
7) Vad ska Måns köpa?
8) Hur kan han köpa det?
9) Hur ser Emma ut när Måns inte vill träffa henne?
10) När går Måns till guldaffären?
11) Är halsbandet av guld?
12) Var lägger tjejen i affären halsbandet?
13) Vad tror du Nanna gör när Måns går ut ur guldaffären?
14) När fyller du år?
15) Vad önskar du dig i födelsedagspresent?
16) Skriv ett annat ord , en synonym för?
      a) en butik
      b) en tjej
      c) gillar

17) Vad heter motsatsen till:
    a) glad
    b) tjej
    c) kompis
    d) gå in

Läxa till torsdag vecka 9

1) Läs kapitlet Halsbandet i boken Helt slut 5 gånger högt.
2) Gör ordlistan på svenska till ditt språk.
3) Lär dig orden!


Arbeta med ditt bokarbete. Göra färdigt alla punkter och skriva en text. Titta på mall.





Skriv färdigt din recension på "Läskigt nära. Mejla till Anna-Karin i word.
2) Arbeta med punkterna 1-6 kopplat till din bok. Skriv i läsloggen.










Skriv 25 substantiv, skriv i singular en,ett och plural flera.
en planet - er


1) Läs i boken "Läskigt nära" sidorna 10-14 fem gånger högt hemma.
2) Lär dig veckans ord.

Veckans ord:
* Han står vid sidan om.
* Emma och Måns går på stigen i skogen.
* en stig-ar = en liten väg i skogen
* Gå längs Storgatan så kommer du till Stortorget.= utmed, rakt fram
* en buske-ar
* tänk-a-er-te-t
   Jag tänker på min mamma som är sjuk. = funderar
   Tänker du spela fotboll i eftermiddag?
* tro-r-dde-tt
   Tror du på gud?
   Jag tror att det ska regna idag. = vet inte säkert
* Jag kan nog komma idag.= säkert
* Han är lika gammal som jag är.
               lika lång som
               lika rik som
               lika vänlig som
* fånig= löjlig, fjantig

Svara på frågorna i läsloggen:  till kapitlet ute
1) Var går Måns och Emma?
2) Vad tyckte Emma var otäckt med filmen?
3) Vem står på stigen?
4) Vad tänker Emma när hon ser mannen?
5) Var stoppar mannen handen?
6) Vad hade mannen i fickan?
7) Vad trodde Emma att det var?
8) Vad tänker Måns bara på när han har slutat att skratta?

Svara på frågorna till kapitlet hemma igen.
1) Vad gör Emma när Måns och hon stannar vid Emmas hus?
2)Vad frågar Emma Måns?
3) Hur frågar Måns sina föräldrar om han får sova hos Emma?
4) Vad drar Emma upp ur sin ficka?
5) Hur kan Emma ha Måns tandborste i sin ficka?
6) Vad har Emma på sig när hon ska gå och sova?
7) Vad får Måns låna av Emma när han ska sova?
8) När trodde Emma att det bodde monster under hennes säng?
9)När trodde Emma att monstret skulle äta upp henne?
10)Varför slår Måns hjärta snabbt?
11) Hur känner sig Måns?
12) Varför har han fötterna under täcket? Varför sticker de inte ut?











1) Läs i boken !"Läskigt nära" sid 5-9 5 gånger högt hemma. Du ska läsa fint.
2) Lär dig veckans ord i glosboken. Orden står här också.
3) Svara på frågorna till sidorna. Skriv i läsloggen!

Veckans ord vecka 49

* Jag håller henne i handen. håll-a-er-höll-hållit
* Det är mysigt att vara hemma och titta på tv.
* Måns slipper gå hem.= behöver inte  slipp-a-er-slapp-sluppit
* Måns vill inte gå ut när det är mörkt. Han är mörkrädd.
* Måns vill blunda för filmen är läskig.= stänga ögonen,     otäck
* Läraren märker att du fuskar på provet. = ser/ märk-a-er-te-t
* Jag undrar vad du tycker om filmen.= frågar mig, funderar / undra-r-de-t
* en yxa-or
* Du hugger med en yxa i ett träd./hugg-a-er-högg-huggit
* Jag släpper din hand.släpp-a-er-te-t
* Vattnet sprutar. spruta-r-de-t
*Han faller  omkull. = ramlar / fall-a-er-föll-fallit
* Jag vågar inte gå ut när det är mörkt. = törs / våga-r-de-t
* En madrass finns i sängen så att det blir mjukt./ en madrass-er
* Otäck= läskig
* Måns blir stel av rädsla= Kroppen blir som en pinne.
* Du är taskig mot honom.= elak, dum

Frågor till sidan 5-9 Skriv i läsloggen och med fullständiga meningar.

1) Hur mycket är klockan?
2) Varför håller Måns Emma i handen?
3) Tycker Måns om mörkret? Varför / Varför inte?
4) Var 'är Måns och Emma?
5) Var är Måns föräldrar?
6) Är Emma rädd? Hur vet du det?
7) Vad händer i filmen?
8) Tycker du om läskiga filmer? Varför / Varför inte?
9) Varför säger Emma aj?
10) Hur är filmen mot slutet?
11) Varför vill inte Måns visa Emma att han är rädd?
12) Varför blir Måns röd i ansiktet?
13) Varför blir Måns helt stel i kroppen?
14) Vad är Måns rädd för?
15) Är du mörkrädd? Varför/ Varför inte?
16) Berätta vad du är rädd för!




1) Göra och skriva ett häfte.
2) Skriva singular och plural av substantiv i häftet.
3) Titta på filmen om substantiv singular och plural om du inte kan.




 Läxa vecka 47
1) Titta på filmen om vokaler och konsonanter.
2) Repetera substantiv, singular och plural
3) Kunna om genren bokrecension.

Presentera en bok , En bokrecension

En bokpresentation ska bara berätta det viktigaste om boken, och vad du som läsare tyckte om den. Det är viktigt att det syns tydligt vad som är fakta och vad som är dina egna åsikter. De här uppgifterna ska finnas med i presentationen.

Detta ska vara med:
* Rubrik
* Presens
* Ditt namn i slutet
* Vad boken heter.
* Vad författaren heter. 
* Vad boken handlar om.
* Vad du tyckte om boken, och varför.


   Om du tycker boken är bra kan du använda följande ord:
   Jag tycker att boken / filmen är givande, lärorik, underbar, fantastisk, lärorik, spännande, underhållande, lättläst.......

Om du tycker boken/filmen är mindre bra kan du använda följande ord:
Jag tycker att boken/ filmen är dålig, otäck, sorglig, tråkig, hemsk, rörig, tjatig, usel, svårläst....

Jag tycker boken är underbar, eftersom.........

Du kan också berätta:
* lite mer om huvudpersonerna, och vad du tycker om dem.
* vad du tyckte var roligast, mest spännande eller kanske sorgligast.
* om det finns fler böcker av samma författare.

Exempel på genren bokrecension.

"I morgon när kriget kom"

"I morgon när kriget kom" är skriven av John Marsden. Det är en av de bästa böcker jag någonsin läst.

Boken handlar om Ellie och hennes kompisar som ska leva vildmarksliv några dagar. Under den tid som de är i skogen händer det någonting i staden där de bor. När de kommer tillbaka är staden folktom. En främmande makt har tagit kontrollen över staden. Men Ellie och hennes kompisar bestämmer sig för att göra motstånd.

Det jag gillar bäst med boken är att den är spännande och ibland läskig.. En annan bra sak är att den handlar om sådant som jag och många av mina kompisar som är tonåringar funderar mycket på.

John Marsden har skrivit sex böcker till i samma serie, och alla är lika bra.

LÄS " I morgon när kriget kom"!
Den får * * * * * stjärnor av fem.

Anna-Karin Aspsäter 7A


Titta på filmen och lär dig orden om kroppen
.Film om kroppen

Mer film om kroppen och uttal

Lär dig Substantiv singular och plural + titta på filmen

Film om substantiv singular och plural


Film om vokaler och konsonanter


Läxa vecka 43

Skriv en berättelse med orden, klev, fattade, en påse-ar, sjukt kär, superglad, vågade, pinsamt, panik, till slut, sur som en citron och hem. Du ska använda fler ord också.

Veckans ord vecka 43
en flagga-or
en olivkvist-ar
en symbol för fred
en symbol-er
en näbb-ar
en vinge-ar
en fågel flera fåglar
en duva-or
en fredsduva-or
en klo-r
en pistol-er
en knut-ar
knyta en knut
en bakelse-er
en värld-ar






Läxa vecka 42
Skriva meningar med 10 av veckans ord. Använd minst 7 ord i varje mening. Stryk under ordet du använder.

T.ex. Jag vågar inte gå ut när det är mörkt.





Frågor till kapitlet "Hemma med Emma".
1) Vad ska pojkens mamma och pappa göra?
2) Vilken mat tycker Måns om?
3) Vilken mat tycker du om?
4) Vem ringer på dörren?
5) Hur går Emma in i rummet?
6) Vad har Emma i handen?
7) Varför ringde inte Måns till Emma?
8) 

Här är frågor till första kapitlet ur boken "Så sjukt kär" Svara i 

skrivboken.
1)Vad heter Emmas kompis?
2) Hur kan pojken bjuda Emma?
3) Vilken sjukdom hade Emma förra veckan?
4) Hur visar det sig att killen blir nervös när han tittar på Emma?
5) Varför tittar pojken på Emmas hår?
6) Vad gör killen på rasten?
7) Vad ska hända på fredag?
8) Hur ser du att pojken är glad?


Stryk under följande ord i kapitlet.

1) sparat
2)räcker
3) frågar
4) vänder
5) tycker
6) himlar
7)följer
8) vågade
9) svarar

Ta tema på verben! Hämta papper hos Anna-Karin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar