Tyvärr har Dan slutat och börjat på en ny skola med nya utmaningar och av den anledningen kommer jag tillbaka till er som svensklärare något som jag ser väldigt mycket fram emot. Det kändes inte alls kul att skiljas från er efter sjuan men så är det i skolvärlden, som lärare får man inte alltid bestämma. Jag hoppas innerligt att vi kommer att fortsätta vårt fina samarbete som vi hade i sjuan. Som ni vet kommer jag att skriva planeringar, kunskapskrav och lite annat på Anna-Karins klassrum. Hoppas att det kommer att fungera lika bra som i sjuan.
Här har du förslag på vad du kan välja mellan när du ska redovisa mobergutflykten: Du ska göra uppgiften i grupp om tre helst.
* V-logg
* kahoot
* rap
*dans
*sång
* rockvideo
* intervju med Robert, Kristina, Karl-Oskar, Vilhelm Moberg, Ulrika eller någon annan person i Utvandrarna.
* Ett möte med Vilhelm Moberg när han fyller 75 år; som han aldrig gjorde.
*Vilhelm Mobergs brev innan han tog livet av sig.
* dockteater
* quizz
* serieteckning
* resebroschyr
* dikt
* affisch/collage
* tavla
* sant/falskt påståenden
* resereportage film
* korsord
* dramatisera
*bildspel
* tidningsartikel
* TV-program Smålandsnytt?
* Hålla ett argumenterande tal där du övertygar om att detta var den bästa resa du har gjort.
* Hålla ett tal för nästa års nior varför de ska läsa "Utvandrarna".
* göra en mobil
* dramatisera
* skriva ett brev till Vilhelm Moberg
* göra ett sällskapsspel
*eget förslag....
Retorik ( konsten att tala) Aristoteles
* INVENTIO
Material samlas in och ställs samman.
* DISPOSITIO
Strukturera talet
- Inledning ( fånga åhörarnas uppmärksamhet)
- Huvudtext
- Avslutning (viktigt)
* ELUCITIO
Rätt språkdräkt. Anpassa språket och stilen till ämnet och situationen..
* MEMORIA
Lär in utantill
* ACTIO
Förbered hur talet ska framföras, gester, minspel, kroppsspråk.
* PRONUNTIATIO
Förbered rösten, pauser, tempo, röstläge, artikulation.
Film om kroppsspråk
Tips för muntlig redovisning
Filmer om argumenterande tal
En genomgång av argumenterande tal
Hur lägger du upp din argumentation
De sju frågornas metod , argumenterande tal
På tisdag vecka 19 ska du hålla ett tal.
Bestäm om du vill underhålla, övertyga och eller väcka känslor.
Använd retorikens grundpelare.
Du kan hålla tal till eller om:
* våren, kärleken, konsten, en vän, livet, en förälder, någon som betytt mycket för dig.........
* Din hobby
* En fisketur.
* Min favoritbok.
* Mitt drömjobb
* Min drömskola
* Mitt drömsamhälle
* Ett land
* Mitt smultronställe-
* Mitt namn
* Det här vill jag......
* Så här kan mobbning stoppas
* Mitt djur
* Upptäcka fusk på ett prov
* Min moped
* Det bara jag ser....
* Så blir man en bra idrottsman/kvinna
* Om jag blev statsminister
* Min framtid
* Om jag fick bestämma.......
* En använd pappersservett
* Ett tuggat tuggummi
* En bok som saknar sista kapitlet.
* En mobiltelefon med trasig pekskärm.
* En brun banan
* En burk med gamla mjölktänder.
* En tv utan fungerande ljud.
* En knapplös skjorta
* En använd biljett
* En halväten macka
* En glasspinne
* En rostig spik
* Ett trasigt gosedjur
* Ett trasigt tangentbord
* Fem trasiga gummiband
* En avbruten nyckel
* En skaftlös osthyvel
Språkhistoria
Arbetsgång:
* Svara på frågor samt språkarbete i häfte.
* Titta på filmerna.
* Läs om nordiska språk på A-K:s klassrum
* Läs igenom keynote om Språkhistoria på iTunesU
Språkhistoria från början
Språkhistoria del 1
Språkhistoria del 2 språkperioder
Runsvenska och fornsvenska
Språkhistoria del 3 Nysvenska
Kort sammanfattning om språkhistoria
Nordiska språk
Planering vecka 14-23
Vecka
|
Tisdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
14
|
Skrivuppgift kopplat till "Utvandrarna"
|
Forts. skrivuppgift
|
Ingen svenska
|
15
|
Retorik
|
Studiedag
|
Vilhelm Moberg Läxa: Tidningsartikel
|
16
|
Retorik
|
Retorik
|
Ingen svenska
|
17
|
Retorik
|
Språkhistoria
|
Vilhelm Moberg, film smf
|
18
|
Retorik
Läxa: Se 3 filmer om argumentation debatt,argumentera |
Språkhistoria
|
LOV Kristi Himmelfärdsdag
|
19
|
Språkhistoria
|
/Språkhistoria
|
Språkhistoria
|
20
|
NP prov SO
|
LÄXA: Hålla tal (2 min.)+ lyssna på film som heter tips om muntlig redovisning, finns under planeringen.
|
Ingen svenska
|
21
|
Hålla tal Info mobergdag
|
Forts. ovanstående Läslogg inlämnas Språkhistoria klar.
Bestämma moberguppgift |
Mobergdag
|
22
|
Redovisning mobergdag
|
Fortsättning redovisning Sista svensklektionen,snyft
|
Ingen svenska
|
23
|
Temadag
|
Temadag
|
Temadag Nästan sluuuuuut
|
Tips för muntlig redovisning
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader. | Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader. | Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnade |
Du kan här gå in och se och träna på hur det nationella provet i svenska är utformat.
Delprov B Läsa
Textexempel från NP svenska Jag ville sticka ut våga synas
Exempel på uppgifter till texten
Bedömning av uppgiften
Delprov C skriva
Exempel på skrivuppgift från NP svenska
Exempel på elevlösningar av skrivuppgiften
Bedömningsmatris
Bedömningsmatris svenska
Att skriva en novell
Läxhjälpsfilm, novell Exempel på uppbyggnad del 2
Arbetsuppgifter kring boken "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg
Vecka 9
1) Hur många är de som utvandrar? Vilka är de?
2) Redogör varför de olika personerna väljer att lämna Sverige? (258 tjock bok)
3) Om du jämför med människor som väljer att utvandra idag, vad ser du för likheter, skillnader?
4) Vilken liknelse använder sig Vilhelm Moberg av när han beskriver avskedet av Nils och Märta? (261 och LL sid 127? citera gärrna!
5)) Vilka tankar hade Elin, Ulrika i Västergöhls dotter hur hon skulle lära sig engelska?
6) Vad menas med sista meningen på sidan 285 i den tjocka boken " Robert hade slutligen somnat ifrån grindarna på amerikavägen, han räknade dem inte mer".
7) Vilka ord råkar Kristina höra Nils säga, när vagnen lämnar Korpamoen? Vad menade han med det? (sid 262, tjock bok)
8) Hur reagerade resenärerna när de får se skeppet? Vad heter skeppet?
9) Hur upplevde Kristina livet på Charlotta? Vad liknade hon det vid? Varför? Kan du koppla båtresan till människors flyktvägar idag?
Vecka 7
Alla gör frågorna 1-5+7. De som läser LL bok gör också fråga 8 och de som läser tjock bok gör frågor 6+ 9+10.
1. Vad är Amerikakistan för något?
2. Vad har kistan "tjänstgjort" som innan den används som Amerikakista?
3. Skriv ner fyra saker som Robert sa om Nord-Amerika? (sid 197-198)LL sid 108-109.
4. Titta på sidan 197-198 och skriv ner 4 ord som har en annorlunda stavning mot nu!
5. Varför ville Danjel från Kärragärde utvandra till Amerika?
6. Vad betyder kapitlets rubrik " En bonde bockar för sista gången och "En utvandrare som får färdas fritt""?
7. Skriv ner fyra ålderdomliga ord, som vi inte använder nu från sid 232-233! Skriv också ner vad du tror att de betyder.
8. Berätta om Arvid och snusdosan, Annas skor och Kristinas graviditet.
9. Varför ville Jonas Petter från Hästebäck utvandra?
10. Varför slipade Jonas Petter en kniv?
Vecka 6. sid. 143-193
1. Vad skulle korngröten användas till?
2. Vad är det som händer Anna?
3. Var hittar man henne?
4. Varför vågade hon inte gå in igen?
5. Hur visade sig Karl-Oskars stora sorg?
6. Vad anklagade Kristina sig själv för?
7. Vilka skäl hade Karl-Oskar för att utvandra?
8. Varför ändrade sig Kristina när det gällde utvandringen?
9. Vad får vi veta om Karl-Oskars och Kristinas egenskaper i det här avsnittet? Belys med exempel!
10. Veteåkern och korngrynsfatet är symboler för något? Vad?
11. Vilket ord använder Vilhelm Moberg för dop
vecka 5
Karl-Oskar och Kristina sid 90-105
1) Hur reagerade Kristina när Karl-Oskar hädade Gud för att det inte regnade?
2) Vems fel ansåg Kristina det var när åskan slog ner och förstörde ängahuset?
3) Vad försigick hos Danjel Andreasson i Kärrgärde?
Med måttlig husaga sid 122-133
1) Aron slår Robert och han får en hemsk värk i örat. Varför slår Aron honom?
2) Hur tolkar Robert suset i örat?
3) Vad syftar kapitlets titel " Med måttlig husaga" på?
4) Hur framhävs ironin med titeln?
5) Vad har bröderna Robert och Karl-Oskar gemensamt?
6) Grindar på Amerikavägen är en symbol. För vad?
sid 141
1) Läs sista meningen på sidan 141. Vad betyder den, tror du?
Vecka 4
Utvandrarna sid 22-30
Svara på frågorna i din mobergbok.
1) Vad är det som är så speciellt med "Nilsanäsan"?
2) Hur fick Karl-Oskar sitt namn?
3) Hur många syskon har Karl-Oskar?
4) Varför flyttar han hemifrån?
5) Varför flyttar han tillbaka till Korpamoen?
6) Hur träffar Karl-Oskar Kristina?
7) Hur gammal är Kristina när de träffas?
8) Vad tycker Karl-Oskars föräldrar om Kristina?
Kung i Stenriket sid 30-41
1) Varför kan man kalla Karl-Oskar " Kung i stenriket"?
2) På vilka sätt försämras villkoren för Karl-Oskar och Kristina de första åren på Korpamoen?
Drängen som drunknade i Kvarnbäcken. sid 42-61
1) Robert verkar på många sätt olika Karl-Oskar? Nämn ett par av Roberts personlighetsdrag och återge hur Moberg presenterar detta i texten?
2) Kapitlet handlar om den morgon då Robert är på väg till sin drängtjänst. Vem har sett till att han fått en drängtjänst och vad tycker Robert om det?
3) Robert stannar till vid Kvarnbäcken på sin vandring till Nybacken. Två obehagliga händelser dyker upp i hans minne? Vilka är dessa två minnen och hur spinner Robert vidare på dessa tankar?
4) Kvarnbäckens vatten symboliserar något för Robert? (sid 46) Vad? Skriv ner vilka ord han använder om bäcken!
5) Vad är det för historia vi får höra om Axelina? Verkar den sanningsenlig? Vad tycker du om hennes agerande? Kan du finna några liknande historier från dagens samhälle? Vilka?
6) Efter det att Robert har suttit vid Kvarnbäcken får han skjuts med en granne ner till Åbro kvarn. Vad har han för inställning till kvinnor, Jonas-Petter?
7) Jonas-Petter berättar om en yngling som avvikit från orten. Berättelsen om denne skojare väcker en tanke hos Robert. Vad är det för tanke som börjar spira i och med denna berättelse?
Vad vägglössen i en drängkammaren kan få lyssna till. sid 62-89
1) Berätta vad du vet om Arvid?
2) Berätta vad du fått veta om religionen på de sidor du har läst?
3) Vad vet du om vad man äter för mat under den här tiden?
4) Hur klär man sig vid den här tiden?
Planering vecka 1-14
Vecka
|
Tisdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
1
|
Nyord 2015, novellrecept
| ||
2
|
Krönika
Novellen Handkraft |
Fortsättning Handkraft
|
Ingen svenska
|
3
|
"Pälsen" av Hjalmar Söderberg +krönika
|
krönika + Upptakt Utvandrarna Läxa: Fråga hemma vad man vet om Vilhelm Moberg.
|
Läsa "Utvandrarna"
|
4
|
Studiedag
|
Krönika, Läxa: Läsa "Utvandrarna" sid 9-89; Lättläst 9-52
+ frågor till sid. 41 |
Ingen svenska/
|
5
|
Krönika, novell "Far och jag"
| Krönika:Läxa: sid. 90-141 LL 53-79+122-133 i tjock bok Alla svarar på frågor. Film ca 30 min. | |
6
|
Krönika , läsa Utvandrarna
|
Läxa: läsa 142-192
LL 80-116+ frågor |
Ingen svenska
|
7
|
Novell Läsa imorgon onsdag krönika
|
Läxa: 193-256, LL 117-124 +frågor
ca 30 min film +krönika | |
8
|
sportlov
|
sportlov
|
sportlov
|
9
|
krönika+novell Far och jag
|
Läsa
|
Läxa: 257-334 LL 125-161+frågor+film+krönika
|
10
|
Information om NP+krönika +läsa
|
Läxa: sid 334-416,LL 162-179
|
Ingen svenska
|
11
|
NP- läs 140 minuter
|
Läsa bok +krönika
|
NP uppsats 200 minuter +film em+läsa
|
12
13 14 |
Läsa +krönika
PÅSKLOV Skrivuppgift i skolan |
Läxa: sid 428-433+434-446+470-483+502-525
LL sid. 180-232+film PÅSKLOV Skrivuppgift i skolan |
Ingen svenska
PÅSKLOV Ingen svenska |
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Eleven ska utveckla sin förmåga att urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Läsa och skriva
Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
Tala, lyssna och samtala
Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Berättande texter och sakprosatexter
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Språkbruk i Sverige och Norden. Några varianter av regionalt färgat talspråk i Sverige och olika språk i Norden. Några kännetecknande ord och begrepp samt skillnader och likheter mellan de olika språken.
Språkbruk genom tiderna. De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
Kunskapskrav
E
|
C
|
A
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven godläsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
|
Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
|
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
|
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
|
Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt välfungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkeltämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
|
Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
|
Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.
|
Tänk, nu börjar sista terminen på Bergundaskolan. Under de första veckorna tänkte jag att du ska
göra ditt eget radioprogram under programnamnet " Detta vill jag berätta". Du ska under 5-10 minuter berätta om något som du är intresserad av. Programmet ska göras i din iPad och du ska använda dig av text som du läser in, passande bilder och musik. Först ska du skriva ett manus, något som du till största delen gör i skolan. Inspelningarna är bäst att göra hemma där det är lugnt och tyst. Du ska ha tre låtar i programmet på cirka 30 sekunder per låt. När alla är klara lyssnar vi på programmen tillsammans.
Bergundatempen
Enkät 7-9: https://www.esmaker.net/nx2/s.aspx?id=83ac86f5eda3
Här kan du se ursprungsversionen samt en förenklad version av Nobels testamente.
Nobels testamente
Nobels te
Svara på frågorna om Alfred Nobels testamente i din läslogg.
1) Vem har skrivit testamentet?
2) Vad vet du om honom? Skriv ner cirka 10 meningar som du kommer ihåg från texten som du läst om honom.
3) Pengarna skulle delas upp i fem olika områden. Vilka?
4) Vilken institution ska dela ut litteraturpriset?
5) Hur formuleras kravet på den som ska få litteraturpriset? Citera!
6) Vilket land ska utse "fredsförfäktaren" (d.v.s.) den som strävar efter fred?
7) Prisen har blivit internationella tack vare donatorns uttryckliga vilja . Vilket är det enda kravet för att någon ska få nobelpris enligt testamentets slutrader.
8) Sök på internet och ta reda på följande:
a) Vem fick nobelpriset i litteratur i år?
b) Vilket land kommer hon ifrån?
c) Nämn en titel på bok som hon har skrivit?
d) Vilken genre skriver hon mest i?
e) Vilka svenska författare har fått nobelpriset?
Här kan du se ursprungsversionen samt en förenklad version av Nobels testamente.
Nobels testamente
Nobels te
Svara på frågorna om Alfred Nobels testamente i din läslogg.
1) Vem har skrivit testamentet?
2) Vad vet du om honom? Skriv ner cirka 10 meningar som du kommer ihåg från texten som du läst om honom.
3) Pengarna skulle delas upp i fem olika områden. Vilka?
4) Vilken institution ska dela ut litteraturpriset?
5) Hur formuleras kravet på den som ska få litteraturpriset? Citera!
6) Vilket land ska utse "fredsförfäktaren" (d.v.s.) den som strävar efter fred?
7) Prisen har blivit internationella tack vare donatorns uttryckliga vilja . Vilket är det enda kravet för att någon ska få nobelpris enligt testamentets slutrader.
8) Sök på internet och ta reda på följande:
a) Vem fick nobelpriset i litteratur i år?
b) Vilket land kommer hon ifrån?
c) Nämn en titel på bok som hon har skrivit?
d) Vilken genre skriver hon mest i?
e) Vilka svenska författare har fått nobelpriset?
MUNTLIGT NATIONELLT PROV
På länken nedan kan du lyssna hur det muntliga provet kan gå till. Du ska klicka på länken där det står elevers genomförande av delprov A tala. Den tar 34 minuter. Lärarinstruktionen har jag gått igenom men lyssna gärna om du känner dig osäker.
På sidan under länken finns också bedömning av elevernas diskussioner.
Elev 1, elev 2 o.s.v
Exempel på elevers genomförande av muntligt NP i svenska med bedömning. (34 minuter)
Planering vecka 47-51
Vecka
|
Tisdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
47
|
Skärseld, Detta vill jag berätta, Läsa krönika
|
Gymnasiebesök
|
Läxa: Krönika + Läsa krönikor, genretypiska drag+ Börja skriva
Skärseld |
48
|
PRAO
|
PRAO
|
PRAO
|
49
LÄSVECKA Kom ihåg att låna bok! |
LÄXA: Ha skrivit minst en timme på din krönika. ?Läsa Läsvecka
|
Läsa + skriva krönika
|
LÄXA: Krönikan klar. Responsgrupper + bearbeta+ Lämna in.+Läsa
|
50
|
Läsa + Skärseld
|
Läsa + Nobel
|
Ingen svenska
|
51
|
Betygsprat
|
Betygsprat
|
Nu är det snart juuuuuul!
Musiktävling |
Krönika kommer från det grekiska ordet chronos som betyder tid. I en krönika tittar man ofta bakåt i tiden för att reflektera, det vill säga tänka över saker som har hänt.
Genretypiska drag för krönika:
Checklista:
Kontrollera att du har:
* hittat en händelse som du reagerat på. .
* skrivit en kort intresseväckande inledning.
* förklarat hur och varför händelsen berört dig. Låta läsaren känna igen sig.
* tagit frågan till ett större sammanhang
* argumenterat för din sak
* tänkt på vilka motargument som finns och bemött dem. Varför är de felaktiga.
* knutit ihop krönikan i en avslutning t.ex. uppmaning, citat, anknyt till inledningen, ordspråk,
liknelse, fråga, framför budskapet en sista gång...............
* tänkt på vem som ska läsa krönikan och anpassat språket efter läsaren.
* använt ett språk som är personligt och som du känner dig bekväm med. Gestalta, använd liknelser,
humor
* ofta presens, lång ifrån alltid
*läst igenom och kollat efter slarvfel
* låtit någon läsa igenom din text och gett dig respons.
Här får du lite ordhjälp om du behöver.
Ord för jämförelser och motsättningar
emellertid nackdelarna
dock när allt kommer omkring
däremot på samma sätt
en liknande... trots, trots allt
en skillnad är.... tvärtemot
fördelarna tvärtom
icke desto mindre samtidigt
i gengäld liknande
i sin tur å ena sidan
istället å andra sidan
likartat ändå
Ord som utvecklar och sammanfattar
Exemplifierar Orsak och slutsats
såsom av detta skäl
exempelvis på grund av detta
till exempel orsaken är / var
bland annat en förklaring till detta....
det vill säga som en följd av
visar således
belyser alltså
närmare bestämt därför
särskilt
i synnerhet
Ord som för texten framåt
Tillägg Tid
dessutom efter
lika viktigt är.... före
nästa först
och medan
också samtidigt
slutligen sedan
sist men inte minst senare
tilläggas kan att........ snart
vidare så småningom
ytterligare tidigare
även till sist
slutligen
När man för fram åsikter är det vanligt att upprepa sig. Här är några ord som kan hjälpa till då.
Upprepning
som tidigare nämnts
med andra ord
Allmänt samband
har att göra med
i fråga om
med hänsyn till
mot bakgrund av
när det gäller
Sammanfattning
slutligen
kort sagt
sammanfattningsvis
Som diskussionsledare ska du:
Förbereda inför gruppsamtalet:
1) Skriv fem frågor som är på ytan.
2) Skriv två frågor som är under ytan.
3) Skriv en till två frågor som är på djupet, som går utanför boken och som gruppen kan samtala kring, diskutera kring. Utgå gärna från egna exempel.
4) Hitta tre ord som du förklarar för gruppen.
5) Mejla detta till Anna-Karin
Vi gruppsamtalet ska du: (i skolan)
1) Sammanfatta det som gruppen läst i läxa.
2) Fråga om något i texten är oklart.
3) Förklara dina tre ord.
4) Läs upp dina frågor.
5) Se till att alla kommer till tals.
6) Se till att gruppen håller sig till ämnet.
7) Sammanfatta diskussionen.
8) Se till att tiden hålls. (15 minuter)
När du deltar i diskussionen tänk på:
1) Ställ frågor och följdfrågor.
2) Framför egna åsikter.
3) Formulera och bemöt argument.
4) Bygg vidare på kamraternas inlägg.
5) Ge konkreta exempel.
6) Jämför med egna upplevelser.
Orka plugga Att utveckla ett resonemang
Pluggkoden Lässtrategier
Här är några förslag på inledningar:
* Så här kändes det att börja högstadiet........
* När jag började skolan ........
* Detta vill jag berätta.......
* Då gjorde jag bort mig ............
* Varför.......
* Jag fattar inte .......
* Tänk om ..........
* Vad jag kommer att sakna......
* Händelserna som format mig till människa....
* Jag fattar inte......
* Berätta om hösten, om döden om glädjen ett rött nagellack skänker eller passionen för ett fotbollslag.....
* Förebilder jag har....
* Varför blev det så här......
* Tänk er........
* Om jag fick....., kunde ....
* Personer jag gillar...
* Aldrig mer.....
* Jag ska ta med er på en resa.....
* Många människor frågar mig.....
* Tror du.......
* När jag var liten...
* Min målning........
* Om jag skrev en bok......
* Finns.......
Om du vill få fler sommarpratare att lyssna på gå då in på sr.se och sök sommarpratare 2013.
Sommarpratare 2013
Tänk på:
Inledning - med en presentation
Mitten - Fokusera på en händelse/ en resa/ ett intresse/ påverka/.........
Slut - knyt ihop
Kunskapskrav " Detta ska jag berätta"..........
Syfte
Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om svenska språket.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.
Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.
I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden.
På så sätt ska undervisningen bidra till att stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan.
Mål/förmågor
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Tala, lyssna och samtala
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
Språkbruk
Språkets betydelse för att utöva inflytande och för den egna identitetsutvecklingen.
Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.
Kunskapskrav
E | C | A |
---|---|---|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsakfungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. | Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. | Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. |
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsakfungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. | Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt välfungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. | Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och godanpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
Kunskapskrav Läsa + skriva
E | C | A |
---|---|---|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsakfungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. | Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. | Eleven kan läsa skönlitte ratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. |
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med visskoppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggandeläsförståelse. | Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven godläsförståelse. | Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket godläsförståelse. |
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk. | Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt välunderbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk. | Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. |
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. | Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. | Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutveckladtextbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. |
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
|
Planering vecka 34-45
Vecka
|
Tisdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
34
|
Placering, upptakt stafettskrivning
|
Läsa mellan raderna, forts stafettskrivning
|
jämn vecka, inte svenska
|
35
|
Skärseld, lyssna, inledning sommarprogram
|
Skärseld, Lyssna,fortsättning sommarprogram
Inledning |
Skärseld Kunskapskrav, manus
Läxa: Läsa igenom kunskapskrav samt info om arbetsområdet. Ha bestämt vad som ska berättas .Börja skriva minst 30 minuter på manus under lektionen. |
36
|
Skärseld, manus
|
Skärseld, manus
Läxa: arbeta minst 30 min hemma med manus. |
Ingen svenska
|
37
|
Skärseld+ Detta vill jag....
|
Skärseld Detta vill jag.....
Upptakt "Hitta Violet Park" |
Läxa: Arbeta med Detta vill jag berätta.
Skärseld +Läsa
|
38
|
Skärseld + "Detta vill jag....
|
Skoljoggen ?...
|
Ingen svenska
|
39
|
Skärseld +Detta vill jag.....
|
Skärseld + Detta vill jag....Film Att utveckla ett resonemang ca 5 minuter.
|
Läxa: Läsa sid 5-49 i "Hitta Violet Park"+ Skärseld
Diskussionsledare:Emmie, Sanna, Vilma He, Jona, Linda och Emil. |
40
|
Färdigställa radioprogram/ läsa/ Skärseld
|
Skärseld/ Radioprogram klart
|
Ingen svenska Orientering eftermiddag.
|
41
|
Radioprogram /Skärseld
|
Radioprogram /Skärseld
|
Skärseld / Läxa: sid 50-96 i "Hitta....
Diskussionsledare: Isabell, Wilma Ho, Oskar,Nathalia, Anna och Linnea. |
42
|
Skärseld/ Radioprogram
|
Radioprogram / Skärseld.
|
Ingen svenska
|
43
|
Radioprogram / Skärseld
|
Simning och studiebesök
|
Läxa: sid 97-148 i "Hitta.....
Diskussionsledare: Anton, Linn, Vanessa, Ida, Ellen och Martin E. |
44
|
Höstlov
|
Höstlov
|
Höstlov
|
45 |
Eventuella radioprogram
|
Upptakt Krönika. Skärseld"ev radioprogram.
|
Läxa:sid 149-204 i " "Hitta....
Diskussionsledare: Emma N, Linus, Vanessa, Wilma N, och Emma B. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar